nuffnang

Wednesday, December 11, 2013

Day 3 - Tempat yang paling saya suka

Hello..bersua lagi kita pada hari yang ke 3 ini.. Em..topik kali ni adalah tempat yang paling saya suka. Tempat yang paling saya suka adalah sungai..heheh

Okay..saya ni anak kampung..membesar di kawasan pedalaman..masa tu takde jalan raya lagi. Kalau nak keluar dari kawasan tu kena pakai bot. Jadi, memang amat jarang la keluar. Jadi, masa hujung minggu atau cuti umum pun akan dihabiskan di situ juga. Sebenarnya tempat tu adalah tempat kerja bapa saya. Kampung saya berada di hilir sedikit dan dah ada jalanraya. Cuma sekali sekala bila cuti sekolah..kami sekeluarga akan balik ke kampung..dah sudah tentulah naik bot..atau di sebut perahu panjang.

Apabila berada di kampung..tempat yang jadi taman permainan kami yang paling mewah adalah sungai. Seharian kami akan bermain..mandi manda di sungai..masa tu sungai tu amat lah jernih..tak kira musim hujan atau tidak. Bila lapar..kami akan kutip buah-buahan yang ada di tepi sungai.. Masa tu..takde istilah takut. Maklumlah..dari umur 8 tahun lagi dah terer berenang. Apabila kesejukkan..kami akan berjemur di tepi sungai dan membuat bola pasir...lepas buat bola pasir tu..kita lawan bola pasir pulak. Bola siapa yang pecah dulu..dia yang kalah..hahaha..

Cerita di tempat kerja bapa pun sama..cuma tak dapat la nak mandi sepanjang hari di sungai sebab masa tu saya dah sekolah. Tetapi setiap petang pukul 5 memang wajib ada di sungai..pukul 6 baru balikke rumah. Pernah kena sebat oleh emak sebab terlajak masa main di sungai..pukul 7 baru balik! Tau aje lah di Sarawak..kalau pukul 7 tu maksudnya dah malam!

Heheh..bila saya belajar di university dahulu..tempat favourite saya adalah kolam renang..saya boleh berada berjam-jam di kolam renang.. Entah kenapa saya rasa tenang bila berada di dalam air.. Itu yang orang kata Water Theraphy kot..hehe. Sampai sekarang ni..bila saya rasa pening kepala..saya akan mandi..saya akan berdiri di bawah shower tu selama 5 hingga 8 minit...pas tu baru rasa segar..

Okay...boleh la saya simpulkan di sini bahawa saya suka sungai sebab saya suka air.. Saya rindukan keadaan sungai di kampung saya yang dulu.. Dahulu sungai tu sangat jernih..sekarang ni sungai tu akan menjadi sangat keruh jika hari hujan..dan yang paling menakutkan..sungai tu sekarang dah ada BUAYA..huhuhu


No comments:

Post a Comment