nuffnang

Saturday, July 4, 2015

Resepi Ringkas Ikan Kukus Teo Chew

Saya memang suka makan Ikan Kukus Teo Chew jika makan diluar bersama keluarga. Belum pula terlintas di hati saya untuk mencuba sendiri masakan Ikan Kukus Teo Chew ni. Sehinggalah, tengahari tadi sudah sampai seru agaknya..hehe..saya cari resepi Ikan Kukus Teo Chew di internet. Jumpa satu resepi yang ringkas tetapi saya kekurangan bahan pula. So, saya improvised sikit resepi tu ikut bahan yang saya ada. Jadi, ini saya kenalkan resepi mudah Ikan Kukus Teo Chew.

Bahan-bahan

1 ekor ikan (kalau dapat ikan kerapu lagi best, saya guna ikan talapia merah ja)
Secubit serbuk kunyit
Sepotong halia sebesar ibu jari
3 ulas bawang putih  (untuk membuat minyak bawang putih)
Sedikit minyak makan (untuk membuat minyak bawang putih)
1 biji bawang merah
Sesudu makan kicap soya cair
2 sudu makan salted soy bean
1 helai pucuk muda daun kunyit
2 keping asam gelugur
3 sudu makan air (ikut suka anda)

Cara-cara membuatnya

1. Bersihkan ikan dan letakkan di dalam pinggan pengukus.
2. Sediakan kuali untuk mengukus.  
3. Taburkan serbuk kunyit di atas ikan dan ketepikan dulu.
4. Hiris nipis-nipis bawang merah, halia dan daun kunyit. Kemudian taburkan juga ke atas ikan tadi.
5. Masukkan kicap soya cair, salted bean, asam keping dan air ke atas ikan tadi.
6. Kukus ikan sehingga masak.
7. Curahkan minyak bawang putih ke atas ikan sejurus sebelum anda memadamkan dapur.

Cara membuat minyak bawang putih
1. Cincang bawang putih hingga halus. Masukkan ke dalam mangkuk kecil.
2. Panaskan minyak makan, kemudian masukkan ke dalam mangkuk bawang putih tadi.

Ringkas saja kan...? Selamat mencuba!

Jika anda mencari vitamin untuk diri anda dan keluarga, boleh hubungi saya, Pn. Emy di talian 019-4675097. Saya adalah pengedar Shaklee yang aktif di bandar Sri Aman dan kawasan sekitarnya.

No comments:

Post a Comment