nuffnang

Thursday, July 2, 2015

Vitamin Yang Tidak Sesuai Bagi Pesakit Thalasemia, Hypothyroid, Hyperthyroid, SLE dan G6PD.

Setiap kali apabila ada yang contact saya nak membeli vitamin, ada beberapa perkara yang akan saya tanya mereka balik. Apakah masalah kesihatan yang sedang mereka hadapi? Adakah mereka memang sedang menjalani rawatan? Apakah jantina dan umur orang yang memerlukan vitamin tersebut? Okey, mungkin ada yang berasa tidak selesa dengan pertanyaan yang bunyinya macam menyibuk jer tuhhh..tetapi ada sebab saya perlukan maklumat-maklumat yang sedemikian. Ini kerana ada beberapa jenis masalah kesihatan yang tidak boleh mengambil sesetengah vitamin. Mari saya kongsikan di sini jenis vitamin yang mungkin tidak sesuai untuk anda jika anda adalah penghidap Sistemetic Lupus Erythematosus (SLE), Hyperthyroid, Hypothyroid, Thalasemia dan G6PD.

Orang yang ada G6PD tidak boleh mengambil Alfalfa sebab Alfalfa ni kaya dengan Viamin K. Malahan, jika anak anda ada G6PD, anda sebagai ibu pun tak boleh ambik Alfalfa ni terutamanya jika anda ibu yang menyusukan anak anda.

Yang ada masalah Hyperthyroid pula memang tak boleh nak ambil Vitalea sebab  Vitalea mengandungi iodine. Pesakit hyperthyroid mempunyai kadar iodine yang tingi di dalam darah mereka, jadi jangan berani pula nak cuba ambil Vitalea.

Alfalfa dan Vitalea merupakan vitamin terlarang bagi mereka yang mengidap SLE. Ini kerana, Vitalea juga mengandungi ekstrak Alfalfa. Jadi, tak perlu la nak mecuba ya.

Bagi pesakit Thalasemia pula, Vitalea adalah vitamin terlarang buat mereka.  Kandungan iron  yang tingi di dalam Vitalea amatlah tidak sesuai untuk mereka yang mengidap Thalasemia. Pesakit Thalasemia perlu mengurangkan pengambilan iron kearana jika berlebihan  boleh memudaratkan. Bagi perempuan mengidap Thalasemia yang mengandung pula perlu mendapatkan nasihat doctor terlebih dahulu sebelum mengambil Iron.

Sebagai seorang SID, amat penting bagi saya ambil tahu keadaan kesihatan anda sebelum saya mencadangkan Vitamin yang sesuai untuk diri anda dan keluarga. Dan, bagi mereka yang mengidap penyakit seperti yang tersenarai di atas, tolong jangan ambil mudah perkara ini walaupun apa yang kami sediakan untuk anda hanyalah vitamin.


Jika anda ingin membeli vitamin yang sesuai untuk diri anda dan keluarga, boleh hubungi saya Pn. Emy  019-4675097. Saya adalah pengedar Shaklee yang aktif di Bandar Sri Aman dan kawasan sekitarnya.

No comments:

Post a Comment