nuffnang

Thursday, October 9, 2014

7 AKIBAT KEKURANGAN PROTEIN

Salam sejahtera semua…terima kasih kerana sudi singgah di blog saya ini sekali lagi. Pada artikel-artikel saya sebelum ini, saya banyak menulis tentang ESP Shaklee. Ada beberapa sebab saya memilih ESP sebagai salah satu favourite item di antara produk-produk Shaklee yang lain.
Pengedar Shaklee Sri Aman
Jika pada awal perkenalan saya dengan ESP setahun yang lalu, sebab utama saya minum ESP adalah kerana rasanya yang sedap. Kedua, sebab saya tahu soya sangat sesuai diminum oleh ibu yang hamil kerana khasiat nya yang dikatakan boleh menyebabkan bayi yang lahir nanti putih melepak. Siapa yang tak mahu bayi yang comel lagi putih melepak kan..? Ketiga, sebab saya terpaksa mengawal selera makan dan untuk mengelakkan saya mengambil terlalu banyak karbohidrat.


Pengedar Shaklee Sri Aman
Selepas bersalin, saya tetap meneruskan pengambilan ESP kerana saya mulai sedar bahawa saya memerlukan sumber protein yang tetap. Ini kerana, saya tidak cenderung memilih daging di dalam diet harian saya. Saya bukan juga seorang vegetarian, tetapi daging sentiasa berada di tempat paling bawah di dalam menu harian saya. Tambahan pula, saya tidak menggemari daging lain selain ayam. Sejak saya minum ESP ini, saya tidak lagi risau samada diet harian saya cukup protein atau tidak kerana setiap hari saya mendapat bekalan protein yang secukupnya daripada ESP. Hanya tiga sudu sehari, saya memastikan badan saya mendapat sumber protein secukupnya.
Apakah Kepentingan Protien?                                          
Protein adalah macronutrient yang paling asas dan penting di dalam pembinaan, penjagaan dan memperbaiki sel-sel badan. Badan tidak boleh bertahan jika kekurangan nutrient ini. Kegagalan mendapatkan protein yang secukupnya boleh meninggalkan pelbagai kesan negative dan seterusnya boleh membawa kepada kematian.
Apakah Kesan Kekurangan Protein?
Kekurangan protein ini selalunya terjadi di kalangan masyarakat di negara-negara membangun yang menghadapi masalah kebuluran. Ia juga boleh berlaku di negara-negara maju yang mana in terhasil daripada pemilihan diet yang tidak seimbang. Vegetarian dan vegan selalunya  sangat terdedah kepada masalah kekurangan protein kerana kecenderungan mereka memilih diet yang bukan daging dan hasil-hasil tenusu.
7 Kesan Kekurangan Pengambilan Protein
1)   KWASHIORKOR:-  Kwashiorkor adalah kesan kekurangan protein di kalangan kanak-kanak. Ia juga diirigi oleh beberapa symptom yang lain seperti liver membesar, bengkak pada abdomen dan kaki, perubahan warna kulit, keradangan pada kulit, rambut semakin menipis dan gigi menjadi mudah tanggal. Kwashiorkor juga boleh member kesan pada imun system badan dan mempengaruhi penghasilan antibody dalam badan dan seterusnya mempengaruhi perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak. 
Pengedar Shaklee Sri Aman
2)    MARASMUS:- Marasmus adalah salah satu daripada kesan kekurangan protein yang membawa kepada keletihan dan kelesuan, otot menjadi semakin susut, mengurangkan paras lemak di dalam badan. Mengurangkan tahap tenaga dan kehilangan berat badan secara mendadak. Ia juga menpengaruhi system imun badan dan menjadikan badan terdedah kepada kepada risiko jangkitan penyakit lain.


Pengedar Shaklee ri Aman
3)    GANGGUAN KESIHATAN MENTAL:-  Kekurangan protein dalam jangkamasa yang panjang boleh mempengaruhi kesihatan mental seterusnya menyebabkan kecacatan mental dan tekanan perasaan serta ketidakstabilan mood.
Pengedar Shaklee Sri Aman
4)    EDEMA:- Kekurangan protein juga boleh menyebabkan edema (fluid retention). Ini boleh menyebabkan  bengkak di bebrapa bahagiaan bdan seperti kaki, tangan dan perut. Selain daripada itu, edema juga boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian lengan dan kaki, perubahan warna pada kulit (discoloured skin), tekanan darah tinggi dan juga kekejangan pada sendi.
Pengedar Shaklee Sri Aman
5)    KEGAGALAN FUNGSI ORGAN:-  Seperti yang dinyatakan pada awal article, pengambilan protein yang cukup penting untuk pembinaan, penjagaan dan memperbaiki sel-sel badan. Jika badan tidak mendapat protein yang secukupnya, maka proses pembinaan dan memperbaiki sel-sel di alam organ-organ badan tidak dapat dijalankan. Jika ini berlarutan dalam jangka masa yang panjang, organ-organ badan tidak dapat berfungsi dengan baik dan seterusnya akan menyebabkan kegagalan organ-organ badan berfungsi.
6)   Kesusutan dan pengecutan tisu-tisu otot :- Apabila badan tidak mendapat sumber  protein yang secukupnya daripada makanan, maka badan dengan sendirinya akan mencari sumber protein dari dalam badan itu sendiri. Salah satu sumber protein yang badan kita akan jumpa adalah otot-otot badan. Dan, jika badan mulai menggunakan sumber protein daripada otot, ini akan menyebabkan otot-otot badan mulai susut dan mengecut.
Pengedar Shaklee Sri Aman
7)    Imun Sistem Badan Menjadi Lemah:- Protein mempunyai peranan amat penting di dalam penghasilan antibody badan. Jika badan kekurangan protein maka badan tidak mampu menghasilkan antibody yang sangat penting untuk system imun badan. Ini akan menyebabkan badan kita terdedah kepada jangkitan.
Kesimpulannya
Kekurangan protein di dalam badan sebenarnya satu masalah yang serius. Dalam jangkamasa yang singkat, ia akan menyebabkan pelbagai kesan seperti yang tersenarai di atas. Dan, jika berlarutan untuk suatu jangkamasa yang panjang, ia juga boleh menyebabkan kematian. Untuk mengelakkan badan kita kekurangan protein, kita boleh memilih untuk mengamalkan diet daripada hasil tenusu, daging, kekacang, buah-buahan dan juga sayur-sayuran. Pastikan 15% daripada kalori harian anda adalah dari sumber protein. Menyedari hakikat inilah saya mengamalkan minum ESP setiap hari.

Jadi sekarang, berdasarkan kepada tanda-tanda dan symptom di atas, adakah anda mengambil protein yang cukup? Atau adakah anda menghadapi masalah kekurangan protein? Jika anda rasa anda memerlukan sumber protein yang tetap, saya cadangkan anda juga mengambil ESP. Sumber protein harian anda yang amat mudah, hanya tiga sudu sehari, badan anda mendapat bekalan protein yang secukupnya. Boleh tinggalkan jawapan anda di ruangan komen atau jika anda ingin terus membeli secara online, BOLEH KLIK DI SINI


 Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya :
Pengedar Shaklee Sri  Aman
 FB Personal: Emy Lea
♥ http://www.emyhealthandbeautyshop.blogspot.com
 FB Page: https://www.facebook.com/HealthyEden
 Email : evanona75@yahoo.com
 Call/SMS/WhatsApp :019-4675097
 COD Area: Sri Aman/Lubok Antu

No comments:

Post a Comment